Monday, January 9, 2012
at 2:46 PM | 0 comments |
Isis
Percepční mapa jest
+ graf, který znázorňuje, jak zákazníci vnímají značky v dané produktové kategorii.
- graf, který porovnává, jak často se značky dané produktové kategorie umísťují v médiích.
- má typicky jen jednu osu.
- se v marketingové praxi nevyužívá.
Positioning je proces výběru vhodného portfólia produktů. Je to tak dámy a pánové?
- Ano
+ Ne
Extenze značky: (multi)
- je rozšíření propagace značky do nových médií.
+ může skončit neúspěchem, pokud zákazníci extenzi neakceptují.
+ je rozšíření značky do nové produktové kategorie nebo na nový zákaznický segment.
+ může skončit tzv. rozředěním značky.
Product placement je možné považovat za typickou součást direct marketingu
- Ano
+ Ne
Krizová komunikace bývá považována za podstatnou součást public relations.
+ Ano
- Ne
Typickým nástrojem media relations je product placement.
- Ano
+ Ne
Mezi konkurenční síly na trhu podle Portera patří hrozba konkurence mezi kulturami.
- Ano
+ Ne
PEST analýza je model určený k analýze marketingového mikroprostředí.
- Ano
+ Ne
B2C marketing je marketing zaměřený na konečného zákazníka.
+ Ano
- Ne
Které složky jsou zahrnuty v tzv. "4 P" marketingového mixu? (multi)
+ Distribuce
- Targeting
+ Produkt
- Prodej
Marketing je možné ztotožnit s prodejem.
- Ano
+ Ne
Privátní značky oslovují v obecné rovině zejména měné spořivé zákazníky
- Ano
+ Ne
Tzv. privátní značky představují určité ohrožení pro značky výrobce
+ Ano
- Ne
Ansoffova matice je strategický nástroj, který firmám pomáhá rozhodnout, zda se zaměřit na stávající či nové produkty na stávajících či nových trzích.
+ Ano
- Ne
Ansoffova matice zahrnuje následující strategie: (multi)
- Strategii prémiových cen
- Lokální strategii
+ Strategii rozvoje trhu
+ Strategii penetrace trhu
Marketingové řízení zahrnuje následující klíčové fáze: (multi)
- Definování podnikových cílů
- Definování poslání firmy
+ Kontrola
+ Plánování
Ansoffovu matici tvoří dvě osy - tempo růstu trhu a tržní podíl.
- Ano
+ Ne
U kterých z uvedených výrobků bude zřejmě nejmenší cenová pružnost:
- Televizor
+ Sůl
- osobní počítač
- oblek
Klesne-li poptávané množství o 1 % při zvýšení ceny o 10 % je poptávka:
- dokonale elastická
- elastická
- dokonale neelastická
+ neelastická
Označte, která z následujících možností představuje výhody poptávkově orientované ceny
+ zohledňuje to, jakou hodnotu produktu přisuzuje zákazník
- jednoduchost stanovení ceny
- těsná vazba na náklady firmy
- těsná vazba na ceny konkurence
Mystery shopping
+ postup, kdy např. výzkumník vystupuje v roli zákazníka a předstírá zájem o koupi.
- je metoda, která je omezena tzv. panelovým efektem.
- není regulérní metodou marketingového výzkumu.
- využívá projektivních technik.
Panelem se v marketingovém výzkumu rozumí:
- forma diskuse používaná v marketingovém výzkumu pro účely zjištění příčin chování respondentů.
- diskuse několika řečníků.
- metoda statistického vyhodnocení dat získaných v terénním výzkumu.
+ reprezentativní vzorek respondentů dlouhodobě periodicky zkoumaný zvolenou technikou za účelem sledování vývoje a identifikace změn.
Výzkum trhu často vyžaduje získání "primárních" a "sekundárních" dat. Sekundární data mohou být získána např.:
- pomocí tzv. focus group
- dotazníkem
+ ze statistických publikací
- asociačními technikami
Mezi základní techniky dotazování patří:
- projektivní techniky a focus group
- dotazování primární a sekundární
+ dotazování osobní, písemné, telefonické, on-line, kombinované
- experiment, pozorování a skupinový rozhovor
Výzkum prováděný ad hoc:
- je výzkum prováděný pro více zadavatelů zároveň.
+ je jednorázový výzkum pro konkrétní jedinečný účel.
- je výzkum prováděný pro jediného zadavatele.
- je výzkum prováděný s periodickým opakováním.
Mezi psychografická kritéria segmentace trhu se řadí (multi)
+ životní styl
+ osobnost
- náboženství
- příjem
Segment trhu by měl splňovat určité požadavky: (multi)
+ měl by být dostupný.
- měl by být dostatečně rozptýlený.
+ měl by být vnitřně homogenní a vnějškově heterogenní.
- měl by být vnitřně heterogenní a vnějškově homogenní.
Mezi segmentační kritéria uplatňovaná při segmentaci institucionálních trhů patří (multi)
+ velikost společnosti
+ používané technologie
+ lokalita
+ odvětví
nebo
+ lokalita
+ používané technologie
- životní styl
+ odvětví
Segmentace trhu (multi)
- spočívá ve volbě jednoho či více tržních segmentů, na které se firma chce zaměřit.
+ rozděluje zákazníky do homogenních skupin podle daných znaků.
- spočívá ve stanovení benefitů a asociací, které firma komunikuje směrem k danému segmentu.
nebo
+ řeší výběr distribučních strategií.
- spočívá ve volbě jednoho či více tržních segmentů, na které se firma chce zaměřit.
+ spočívá ve stanovení benefitů a asociací, které firma komunikuje směrem k danému segmentu.
Kaskádová internacionalizace je snaha proniknout na zahraniční trhy postupně a diferencovaně
+ Ano
- Ne
Etnocentrická orientace znamená, že podnik se orientuje primárně na:
+ domácí trh a v zahraničí se angažuje tehdy, potřebuje-li prodat nadbytek produkce.
- skupinu zemí s podobnými charakteristikami a pro ně má vytvořený jednotný postup.
- zahraniční trhy, na domácím trhu se tedy neangažuje.
- zahraniční trh, a to výhradně.
Globální positioning značky znamená, že firma usiluje o stejné vnímání dané značky na všech trzích
+ Ano
- Ne
Pro přímou distribuční cestu je charakteristické: (multi)
+ snížení nákladů způsobené absencí mezičlánků
+ neekonomičnost přímých dodávek v případě velké rozptýlenosti zákazníků
+ přímý kontakt mezi výrobcem a spotřebitelem
- využití většího množství distribučních mezičlánků
Selektivní distribuce:
- odpovídá exkluzivní distribuci
- znamená, že výrobce navazuje exkluzivní vztahy se všemi svými distribučními mezičlánky
- zajišťuje dodání zboží na co největší množství prodejních míst
+ znamená, že zboží je k dispozici na omezeném počtu prodejních míst
Franchising je strategie využívající kombinaci nízké ceny a intenzivní marketingové komunikace
- Ano
+ Ne
"Cash and Carry" je označení pro specifickou velkoobchodní organizaci.
- Ano
+ Ne
Jeden z následujících výroků není správný. Který?
- když je výrobek ve fázi zralosti, bývá pro něj typický vysoký objem prodejů a snižování tempa jeho nárůstu
+ poptávka organizací po výrobcích je v obecné rovině více pružná než poptávka spotřebitelská
- životní cyklus výrobku lze různými opatřeními prodloužit
- během fáze zavádění výrobku na trh lze obvykle očekávat ztráty
Osy bostonské matice znázorňují:
+ Horizontální osa - relativní tržní podíl
- Vertikální osa – cena
- Horizontální osa – poptávka
+ Vertikální osa - tempo růstu trhu
Označte jev typický pro výrobky ve fázi zralosti, z hlediska životního cyklu produktu
- slabá konkurence
- zrychlující se tempo růstu prodejů
- odchod konkurence z trhu
+ velké objemy prodeje
Hodnocení výrobku pomocí portfolio analýzy BCG používá dvou základních kritérií.
- objem prodejů a relativní tržní podíl
- relativní tržní podíl a cenová úroveň
+ relativní tržní podíl a tempo růstu trhu
- objem prodejů a tempo růstu trhu
Co-branding je označením pro tzv. extenzi značky
- Ano
+ Ne
Tzv. private label brands využívá např. firma Tesco
+ Ano
- Ne
Marketingové mikroprostředí je:
+ faktor, který firma může přímo ovlivňovat.
- faktor, který firma nemůže příliš ovlivňovat.
- možné popsat pomocí tzv. PEST analýzy.
Pro kulturu jako faktor marketingového makroprostředí platí: (multi)
+ Kultura se přenáší z generace na generaci.
+ Kultura ovlivňuje mimo jiné základní názory a hodnoty v dané společnosti.
+ Kultura je naučená.
- Kultura je vrozená.
Tzv. výrobní koncepce (multi)
+ je přístup, kdy se firma soustředí na vysoký objem výroby a snižování nákladů.
+ je uplatňována tam, kde poptávka převažuje nad nabídkou.
- je uplatňována tam, kde nabídka převažuje nad poptávkou.
- je přístup, který se soustředí na výrobu těch nejkvalitnějších produktů a na jejich neustálé zdokonalování.
Tzv. marketingová koncepce se:
- zaměřuje primárně na kvalitu výrobku a jeho zdokonalování.
+ zaměřuje primárně na zákazníka a uspokojování jeho potřeb.
- zaměřuje primárně na konkurenci.
- zaměřuje primárně na prodej vyrobeného zboží.
Strategie rozvoje trhu znamená:
- Podnik rozšiřuje nabídku svých výrobků
- Podnik zavádí prodej zdokonalených výrobků na současných trzích
+ Podnik hledá nové trhy pro své stávající produkty
- Podnik hledá nové odbytiště pro nové produkty
Které faktory patří v rámci SWOT analýzy mezi "příležitosti a hrozby"? (multi)
- kvalitní management podniku
+ posilující konkurence
+ růst poptávky
- silná značka podniku
Marketingové plánování zahrnuje následující fáze:
- Kontrolu plnění marketingového plánu
- Implementaci marketingového plánu
- Realizaci marketingového plánu
+ Situační analýzu
SWOT analýza zahrnuje rovněž návrh marketingového mixu.
- Ano
+ Ne
Rozdělení trhu na základě pohlaví odpovídá segmentaci demografické.
+ Ano
- Ne
Tržní zacílení nebo-li targeting:
- je fází segmentace trhu.
- je proces typický pro tzv. nediferencovaný (masový) marketing.
- je totéž jako positioning.
+ se týká volby cílových segmentů.
Při demografické segmentaci je trh rozdělen podle proměnných, jako jsou např. hodnoty či životní styl.
- Ano
+ Ne
První etapou cíleného marketingu je
- výběr vhodného marketingového mixu
- targeting
- positioning
+ segmentace trhu
Mezi typické nástroje podpory prodeje patří: (multi)
- Emailing
+ Prémie
+ Slevy
+ Sampling
Integrovaná marketingová komunikace:
+ je propojování jednotlivých disciplín komunikačního mixu
- je promyšleným propojováním jednotlivých "P" marketingového mixu
- je označení pro kampaně na internetu
- není v současné firemní praxi používána
Který z následujících výroků je pravdivý. Výrobky zařazené do kvadrantu „hvězdy“ podle BCG jsou charakterizovány
- vysokým relativním tržním podílem a objemem prodejů pod 10 %
- nízkým relativním tržním podílem a objemem prodejů nad 10 %
- vysokým relativním tržním podílem a tempem růstu trhu pod 10 %
+ vysokým relativním tržním podílem a tempem růstu trhu nad 10 %
Pro technicky složité výrobky nabízené na B2B trzích bývá nejvýznamnějším komunikačním nástrojem:
- Sampling
- outdoorová reklama
- televizní reklama
+ osobní prodej
Který jev je typický pro výrobky ve fázi růstu
- prudký pokles prodeje
- neexistující konkurence
- technická vyspělost produktu
+ zrychlující se tempo růstu prodeje
Proces positioningu značky spočívá zejména v definování asociací, které má daná značka u zákazníků vyvolávat.
+ Ano
- Ne
Typický příklad "maskulinního" positioningu představuje značka Marlboro
+ Ano
- Ne
Positioning se týká primárně toho, jakým způsobem bude značka vnímána zákazníky.
+ Ano
- Ne
S maskulinními hodnotami podle Hofstedeho je typicky spojována:
+ rozhodnost, výkonnost, hrdinství, odvaha, kariéra, peníze
- agresivita, manažerské rozhodování, důraz na kvalitu života
- zaměřenost na mezilidské vztahy, výchovu, nemateriální hodnoty
- optimismus, obětavost, důvěrnost, preference solidarity
Hofstede popisuje čtyři dimenze. Patří k nim:
- obětavost a důvěřivost
+ vztah k nejistotě
- vztah k politice
- vztah ke vzdělání
Standardizace v oblasti výrobkové politiky znamená přizpůsobování výrobků podmínkám různých trhů.
- Ano
+ Ne
Franchising je založen na poskytnutí licence k podnikání jménem poskytovatele.
+ Ano
- Ne
Která tvrzení jsou pravdivá? (multi)
+ Přímé distribuční cesty mohou být na trzích B2C využívány mimo jiné u zboží , které je možné nabízet prostřednictvím katalogů či v prodejních automatech.
- Distribuční cesty na trzích B2B bývají převážně delší a komplikovanější než distribuční cesty na trzích B2C.
+ Distribuční cesty na trzích B2C bývají převážně delší a komplikovanější než distribuční cesty na trzích B2B.
- Nepřímé distribuční cesty jsou využívány zejména u zboží s nízkou jednotkovou cenou.
Mezi výhody nepřímé distribuční cesty patří:
- snadné získávání zpětné vazby od spotřebitelů
- ztráta bezprostřední kontroly nad distribuovaným zbožím
- přímý kontakt mezi výrobcem a uživatelem
+ přenechání některých činností a prodejních úkonů distribučním mezičlánkům
Kvalitativní výzkum se zabývá: (multi)
+ jevy, které probíhají ve vědomí spotřebitele. Pracuje se obvykle s menším počtem respondentů.
+ jevy, probíhajícími ve vědomí spotřebitele, které jsou obtížně uchopitelné, pracuje se s větší nejistotou a jeho výsledky zpravidla vyžadují psychologickou interpretaci.
- výzkumem a registrací zpravidla nerealizovaných prvků tržního chování. Jeho hlavní charakteristikou je snadné statistické zpracování.
+ jevy, které jsou příčinami tržního a spotřebního chování a obvykle se jeho odpovědi váží k otázce "Proč?"
Focus group je jednou z metod marketingového výzkumu
+ Ano
- Ne
Omnibusem se v marketingovém výzkumu rozumí:
- opakovaný prognostický výzkum se stále stejnými otázkami
- pravidelný longitudiální výzkum
+ vícetematický výzkum pro více zadavatelů
- výzkum prováděný v oblasti přepravních služeb
"Relevancí informace" se v marketingovém výzkumu rozumí:
- to, že informace vyjadřuje a měří to, co vyjadřovat a měřit má.
- to, že při opakovaném použití metod jejího pořízení budou získány stejné výsledky.
+ to, že je využitelná pro řešení daného problému.
- to, že na její pořízení byly vynaloženy náklady přiměřené účelu jejího využití.
Mystery shopping je označení pro nepochopitelné reakce nakupujících v prodejně
- Ano
+ Ne
Mezi interní faktory ovlivňující výši ceny patří:
- hospodářská politika státu a legislativa
- poptávka
- konkurence
+ náklady
nebo
- hospodářská politika státu a legislativa
- konkurence
+ cíle firmy
+ náklady
Mezi základní metodologické způsoby tvorby ceny patří: (multi)
+ dle poptávky
+ dle konkurence
- dle pravděpodobnosti
+ dle nákladů
Strategie sbírání smetany se používá
- při zavádění výrobků v mlékárenském průmyslu
- při snižování výrobních nákladů běžné produkce
- pro zboží realizované ve velkých objemech
+ při zavádění nových výrobků na trh
S femininními hodnotami podle Hofstedeho je typicky spojována:
- zaměřenost na styl oblékání, módu a vzhled
- rozhodnost, výkonnost, hrdinství, odvaha, kariéra, peníze
+ zaměřenost na mezilidské vztahy, výchovu, nemateriální hodnoty
- agresivita, manažerské rozhodování, úspěch
Internacionální marketing je marketing přesahující:
+ národní hranice
- nadnárodní hranice
- globální hranice
- evropské hranice
Standardizace v oblasti výrobkové politiky znamená přizpůsobování výrobků podmínkám různých trhů.
- Ano
+ Ne
Pro distribuční mezičlánky platí: (multi) (multi)
- Prostředníci nejsou vlastníky zboží.
+ Podpůrné distribuční mezičlánky se nestávají vlastníky zboží.
+ Zprostředkovatelé zprostředkovávají kontakty mezi výrobcem a spotřebitelem.
+ Podpůrné distribuční mezičlánky pouze usnadňují směnu zboží.
nebo
+ Zprostředkovatelé zprostředkovávají kontakty mezi výrobcem a spotřebitelem.
- Prostředníci nejsou vlastníky zboží.
+ Prostředníci přemísťované zboží kupují a znovu ho prodávají.
- Zprostředkovatelé se stávají na přechodnou dobu vlastníky zboží
Intenzivní distribuce:
- je typ distribuce s velmi skromným počtem míst, kde je zboží k dispozici
+ je typ distribuce, kdy je zboží k dispozici na "všech možných" prodejních místech
- je typ přímé distribuční cesty
- je založena na intenzivních vztazích výrobce s malým počtem prodejců
Využívají se na trzích B2B přímé distribuční cesty? (multi)
+ ano, zejména u nestandardních či nákladných strojů a zařízení
+ ano, je to nejčastější forma distribuce
- ne, je to organizačně a nákladově pro výrobní podnik příliš náročné
- ne, je to neekonomické
Kolik mezičlánků mezi dodavatelem a uživatelem může mít nepřímá distribuční cesta?
- dva a více
- maximálně 10
+ jeden a více
- žádný
Pro technicky složité výrobky nabízené na B2B trzích bývá nejvýznamnějším komunikačním nástrojem:
+ osobní prodej
- rádiová reklama
- outdoorová reklama
- televizní reklama
Životní cyklus módního výrobku
- má horizontální tvar fáze úpadku
- má dlouhou fázi úpadku
+ má krátkou fázi úpadku
- má indiferentní fázi úpadku
Který z uvedených výroků není pravdivý
+ průběh životního cyklu výrobku je zákonitý a lze ho poměrně snadno předvídat a ovlivňovat
- produkt nemusí mít žádné hmotné rysy
- produkt je základním nástrojem marketingového mixu
- životní cyklus většiny výrobků se s technickým rozvojem zkracuje
Brand positioning je:
- umístění značky v regálech maloobchodu.
- umístění značky produktu do filmu či počítačové hry.
+ proces, při kterém marketéři určují, jakým způsobem má být značka vnímána zákazníky a jaké asociace má vyvolávat.
- umístění značky v mezinárodních žebříčcích, které porovnávají značky z hlediska jejich tržní hodnoty.
Tzv. rozřeďování značky může být důsledkem nevhodné extenze značky
+ Ano
- Ne
Positioning značky ovlivňuje všechny "P" marketingového mixu
+ Ano
- Ne
Které složky jsou zahrnuty v tzv. "4 P" marketingového mixu? (multi)
+ Distribuce
- Targeting
- Positioning
+ Komunikace
4 C označují v marketingu model, který slouží k analýze marketingového makroprostředí
- Ano
+ Ne
Mobilní marketing, jako directmarketingový nástroj, obnáší v současnosti zejména zasílání SMS a MMS.
+ Ano
- Ne
Virální marketing využívá principu "sněhové koule", tedy exponenciálního šíření marketingového sdělení mezi lidmi.
+ Ano
- Ne
Podporu prodeje by bylo možné definovat jako: (multi)
- disciplínu komunikačního mixu, kterou lze ztotožnit s osobním prodejem
+ soubor technik, mezi které patří např. kupóny či spotřebitelské soutěže
+ pobídky podporující okamžitý prodej
+ soubor technik, mezi které patří např. sampling
Základní metody tvorby cen v marketingu jsou odvozeny od:
- typu trhu, právních předpisů, poptávky
- nákladů, poptávky, nabídky
- nákladů, poptávky, právních předpisů
+ nákladů, poptávky, konkurence
Mezi externí faktory, které ovlivňují výši ceny, patří: (multi)
+ charakter trhu
- marketingová strategie firmy
+ konkurence
- náklady
Konkurenční síly na trhu podle Portera zahrnují:
- konkurenci v rámci managementu podniku
- konkurenci mezi odvětvími
+ vyjednávací sílu zákazníků
- konkurenci komplementárních výrobků
Mezi konkurenční síly na trhu podle Portera patří hrozba vstupu nových konkurentů
+ Ano
- Ne
B2B marketing označuje formu marketingu zaměřeného na spotřebitele
- Ano
+ Ne
Kvalitativní marketingový výzkum:
- umožňuje deskripci trhu, mapuje tržní situaci a umožňuje přesnou kvantifikaci.
- je aplikací metod statistiky, matematiky a ekonometrie v oblasti marketingového výzkumu.
+ odpovídá obvykle na otázku "Proč?"
- typicky pracuje s velkými reprezentativními vzorky.
nebo
+ umožňuje získat informace vysvětlující příčiny chování spotřebitele
- typicky pracuje s velkými reprezentativními vzorky.
- umožňuje deskripci trhu, mapuje tržní situaci a umožňuje přesnou kvantifikaci.
- odpovídá obvykle na otázku "Kolik?"
V případě ankety lze výsledky velmi dobře zobecňovat na celek. Proto je tato výzkumná metoda tolik populární.
- Ano
+ Ne
Individuální hloubkové rozhovory jsou typickou metodou kvalitativního výzkumu
+ Ano
- Ne
Pojem "validita" v marketingovém výzkumu označuje:
- rozsah, ve kterém za srovnatelných okolností je daný aspekt měřen pokaždé stejně.
+ rozsah, ve kterém informace vyjadřují a měří to, co vyjadřovat a měřit mají.
- rozsah, ve kterém jsou tazatelé provádějící šetření dostatečně spolehliví.
- zda je vzorek respondentů dostatečně veliký, aby mohl sloužit za podklad pro rozhodování.
Mystery shopping je jednou z metod marketingového výzkumu
+ Ano
- Ne
Které faktory patří v rámci SWOT analýzy mezi "příležitosti a hrozby"? (multi)
- finanční nestabilita podniku
+ riziko zpřísnění legislativy
+ růst poptávky
- silná značka podniku
nebo
- kvalitní management podniku
+ posilující konkurence
+ riziko zpřísnění legislativy
+ růst poptávky
Strategie diverzifikace může být popsána následujícím způsobem:
- Podnik zavádí prodej zdokonalených výrobků na současných trzích
+ Podnik hledá nové trhy pro nové výrobky
- Podnik diverzifikuje riziko neúspěchu hledáním nových trhů pro své běžně prodávané výrobky
- Podnik diverzifikuje riziko neúspěchu vývojem nových výrobků, které nabízí na současných trzích
SWOT analýza zahrnuje rovněž návrh marketingové strategie
- Ano
+ Ne
Marketingové plánování zahrnuje následující fáze: (multi)
+ Stanovení marketingových cílů
+ Situační analýzu
- Implementaci marketingového plánu
- Kontrolu plnění marketingového plánu
Branding může být chápán jako prostředek k zajištění významné konkurenční výhody.
+ Ano
- Ne
Při behaviorální segmentaci jsou zákazníci rozděleni např. podle:
- životního stylu
+ věrnosti ke značce
- příjmu
- osobnostních rysů
Připravenost k nákupu je jedno z behaviorálních kritérií.
+ Ano
- Ne
Rozdělení trhu na základě pohlaví odpovídá segmentaci demografické
+ Ano
- Ne
Regiocentrická orientace znamená, že:
+ se podnik soustředí na regiony - lokální rozdíly mezi zeměmi daného regionu jsou považovány za nepodstatné.
- se podnik soustředí na domácí trh a zahraniční trh využívá jen tehdy, chce-li se zbavit nadbytku své produkce.
- podnik přistupuje k trhům jednotlivých zemí diferencovaně.
- se podnik soustředí na národní trh.
Geocentrická orientace znamená, že se podnik soustředí na národní trh. Zahraniční aktivity jsou považovány za sekundární.
- Ano
+ Ne
Marketingové cíle firmy by měly odpovídat cílům firemním.
+ Ano
- Ne
Marketingové cíle by měly být tzv. SMART. Znamená to, že by měly odpovídat poslání firmy.
+ Ano
- Ne
Mezi růstové strategie tzv. Ansoffovy matice patří:
- Rozvoj trhu
- Extenze značky
- Segmentace trhu
+ Diverzifikace
Franchising je zvláštní formou převodu know-how, včetně možnosti užívat loga sítě.
+ Ano
- Ne
Pro marketingové pojetí výrobku je typický:
+ důraz na to, jak je vnímán spotřebiteli
- důraz na technickou dokonalost
- důraz na jeho hmotnou podstatu
- důraz na špičkovou kvalitu
Focus group je typickou metodou kvantitativního výzkumu.
- Ano
+ Ne
Mezi metody výzkumu primárních dat nepatří:
+ Rešerše
- Pozorování
- Experiment
- hloubkový rozhovor
Uzavřená otázka v marketingovém výzkumu označuje:
- otázku, která kontroluje, zda respondent odpovídá pravdivě.
- takovou otázku, na niž je možné odpovědět ve vymezené (uzavřené) době.
+ otázku, kde jsou možné odpovědi předem určeny.
- otázku, na niž respondenti neodpovídají.
K segmentaci spotřebních trhů se využívají následující kritéria: (multi)
+ Geografická
+ Behaviorální
- Taktická (strategická)
+ Psychografická
K podmínkám uplatnění výsledků segmentace trhu v cíleném marketingu patří (multi)
+ vnější heterogenita segmentů
+ dostatečná velikost segmentů
- malý počet segmentů
+ vnitřní homogenita segmentů
Tzv. rozřeďování značky je:
- označení pro proces postupného posilování značky v dané cílové skupině.
- označení pro proces, kdy je globální značka transformována na značku lokální.
- označení pro proces, kdy se povědomí o značce šíří masivně mezi lidmi.
+ situace, kdy si lidé přestávají značku spojovat s danou produktovou kategorií (resp. s daným zákaznickým segmentem).
Mezi typické nástroje podpory prodeje patří:
- direct mail
- email
- product placement
+ spotřebitelské soutěže
PEST analýza se soustředí na:
- Zákazníka
- Konkurenci
+ marketingové makroprostředí.
- marketingové mikroprostředí.
Ústředním faktorem marketingového mikroprostředí je:
- Kulturní prostředí
- Státní správa
+ Zákazník
- Ekonomické prostředí
Který z níže uvedených výroků nejlépe vystihuje podstatu "masového" marketingu?
- Jde o přístup, kdy firma ignoruje svou konkurenci.
+ Jde o nediferencovaný marketing, kdy firma oslovuje trh jedinou nabídkou.
- Jde o masový přístup firmy ke svým zaměstnancům.
- Jde o přístup, založený na diferenciaci nabídky pro jednotlivé tržní segmenty
Jedním z měřítek hodnoty značky je míra, v níž jsou zákazníci ochotni platit za značku více peněz, než-li by zaplatili za značku konkurenční.
+ Ano
- Ne
"Řada značky" (brand line) je soubor všech produktů prodávaných pod určitou značkou.
+ Ano
- Ne
Elastická poptávka znamená, že:
+ spotřebitelé jsou velmi citliví na cenu
- při zvýšení ceny dojde k minimální změně poptávky
- při zvýšení ceny dojde k masivnímu poklesu poptávky
- spotřebitelé nejsou příliš citliví na změny ceny
Čím méně je poptávka elastická, tím více se vyplatí prodávajícímu cenu:
- Neměnit
+ Zvyšovat
- Snižovat
- Elokovat
Kaskádová internacionalizace znamená, že firmy vstupují na celý multinacionální trh najednou a stejným postupem.
- Ano
+ Ne
Při procesu positioningu značky firma nebere v úvahu asociace, které vyvolávají značky konkurenční
- Ano
+ Ne
Ansoffova matice zahrnuje následující strategie:
- Globální strategii
- Strategii nízkých cen
+ Strategii vývoje produktu
- Strategii prémiových cen
Ansoffova matice je strategický nástroj, který firmám pomáhá rozhodnout, zda se zaměřit na stávající či nové produkty na stávajících či nových trzích.
+ Ano
- Ne
Marketingový plán obvykle zahrnuje: (multi)
+ Marketingovou strategii
- Výsledky vyplývající z kontroly plnění marketingového plánu
+ Časový plán a rozpočet
+ Marketingové cíle
Reklama se obecně vyznačuje následujícími charakteristikami: (multi)
+ dokáže efektivně "budovat" značky
+ jde o placenou formu propagace produktu
- není součástí komunikačního mixu
- jde primárně o neplacenou formu propagace produktu
Typickým nástrojem media relations jsou tiskové konference
+ Ano
- Ne
Mezi reklamní média patří mimo jiné: (multi)
+ Televize
- Spotřebitelská soutěž
+ Film
- Telefon
Exkluzivní distribuce:
- znamená to samé co výběrová distribuce
- znamená, že se firma snaží o to, aby její zboží bylo na co největším počtu prodejních míst
- znamená, že firma distribuuje zboží zákazníkům přímo
+ znamená to samé co výhradní distribuce
Strategie "sbírání smetany" se vyznačuje: (multi)
- postupným zvyšováním úvodní ceny
- absencí výraznější reklamní podpory
+ vysokou úvodní cenou
+ postupným snižováním úvodní ceny
- nízkou úvodní cenou
Mezi externí faktory, které ovlivňují výši ceny, patří: (multi)
- marketingová strategie firmy
+ charakter trhu
+ poptávka
+ konkurence
Mezi tzv. behaviorální kritéria patří (multi)
+ stádium připravenosti zákazníka koupit daný produkt
+ míra používání produktu
+ věrnost ke značce
- příjem
Požadavek homogenity segmentu se týká
- dostatečné velikosti segmentu
- dostatečné přístupnosti segmentu
- podobnosti jednotlivých segmentů mezi sebou navzájem
+ podobnosti zákazníků v daném segmentu
Privátní značky jsou typicky výrazně dražší než značky výrobce
- Ano
+ Ne
Který z výroků nejlépe vystihuje pojem marketing?
- Marketing se zaměřuje primárně na potřeby své organizace.
- Marketing se snaží donutit zákazníky ke koupi vyrobeného zboží.
- Marketing pomáhá převýšit nabídku nad poptávkou.
+ Jedná se o komplex činností, jejichž cílem je zjišťovat, uspokojovat, stimulovat a předvídat potřeby zákazníka a trhu.
Mezi konkurenční síly na trhu podle Portera patří hrozba konkurence mezi kulturami.
- Ano
+ Ne
Který z následujících výroků není pravdivý
- v průběhu životního cyklu výrobku firma obvykle mění marketingový mix
- ve fázi zavádění výrobku na trh bývá intenzita reklamy velmi vysoká
+ v poslední fázi životního cyklu výrobku se intenzita reklamy typicky radikálně zvyšuje - firma se totiž snaží zastavit pokles prodeje
- nejméně významným nástrojem komunikace na trzích B2B bývá reklama
Průběh životního cyklu výrobku zahrnuje následující fáze:
- Pricing
+ Růst
+ úpadek
+ zavedení
Nejdůležitějším nástrojem marketingového mixu jest:
- Komunikace
- Distribuce
+ Produkt
- Cena
Nejdynamičtějším obdobím z hlediska přírůstků prodeje je v průběhu životního cyklu výrobku (multi) (?)
- etapa zavádění výrobku
+ etapa inovace výrobku
+ etapa růstu
- etapa úpadku
Metoda CAPI (Computer Assisted Personal Interview) patří mezi metody: (multi)
+ dotazování
- pozorování
- využívající telefon
+ využívající laptop
Metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interview) patří mezi metody: (multi)
+ využívající telefon
- využívající internet
- pozorování
+ využívající počítač
Metoda CAWI (Computer Assisted Web Interview) patří mezi metody: (multi)
+ využívající internet
- využívající telefon
- vyžadující tazatele
+ dotazování
V případě
kvótního výběru rozhoduje o výběru respondenta náhoda.
- ANO
+ NE
K metodám kvalitativního výzkumu patří: (multi)
+ skupinová diskuse
+ individuální hloubkový rozhovor
+ focus group
- panelová diskuse
Direct mail je typickým příkladem virálního marketingu.
- ANO
+ NE
Firma cílí na vzdělané muže ve věku od 40 do 50 let, kteří žijí ve větších městech. Která segmentační kritéria firma využila? (multi)
- behaviorální
+ demografická
+ geografická
- žádná z uvedených
Který z uvedených výroků není správný
- cena je závislá na výši nákladů
- cenu lze považovat za nejpružnější nástroj marketingového mixu
- cena jako jediná z marketingového mixu generuje příjmy
+ cena nemá vazbu na positioning značky
Tzv. Unique Selling Proposition označuje: (multi) (?)
- strategii vysokých cen a dalších poplatků.
+ způsob positioningu značky, kdy je komunikován nefunkční emocionální atribut.
- agresivní strategii obchodních zástupců.
+ strategii nízkých cen a doplňkových cenových zvýhodnění.
Positioning má vztah k následujícím "P" marketingového mixu: (multi)
+ produktu
- podpoře prodeje
+ komunikaci
+ distribuci
Tzv. výrobková koncepce (multi)
+ se soustředí primárně na výrobek, na potřeby zákazníka již méně - koncepce tak může vést k "marketingové krátkozrakosti".
- se soustředí zejména na prodej výrobku zákazníkům.
+ vychází z předpokladu, že spotřebitel požaduje vysoce kvalitní výrobek.
- vychází z předpokladu, že zákazník preferuje velké množství výrobků za přiměřenou cenu...
Percepční mapa zobrazuje, jak zákazník vnímá rozmístění produktů v prodejně.
- Ano
+ Ne
Percepční mapa vychází z analýz tzv. oční kamery.
- Ano
+ Ne
Mikrosegment je označení pro tržní výklenek.
+ Ano
- Ne
Gerilový marketing se obvykle vyznačuje následujícími charakteristikami:
- Typicky využívá tradiční média.
+ Typicky využívá originální média.
- Je typicky velmi nákladný.
- Většinou jde o využití televizní reklamy.
Mezi reklamní média patří mimo jiné:
- Telefon
- Direct mail
+ Print
- Spotřebitelská soutěž
PEST analýza zahrnuje následující faktory:
- Environmentální
+ Ekonomické
- Tématické
- Ekologické
Který z následujících výroků je pravdivý. Výrobky zařazené do kvadrantu „hvězdy“ podle BCG jsou charakterizovány
- vysokým relativním tržním podílem a objemem prodejů pod 10 %
- vysokým relativním tržním podílem a tempem růstu trhu pod 10 %
- nízkým relativním tržním podílem a objemem prodejů nad 10 %
+ vysokým relativním tržním podílem a tempem růstu trhu nad 10 %
Pro BCG matici platí:
- Otazníky mají vysoké tempo růstu a relativně vysoký tržní podíl
- Otazníky mají nízké tempo růstu a nízký tržní podíl
+ Otazníky mají vysoké tempo růstu, ale relativně nízký tržní podíl
- Otazníky mají nízké tempo růstu, ale vysoký tržní podíl
Panelový efekt označuje v marketingovém výzkumu jev, kdy se v rámci focus group prosazuje dominantní respondent. Vypovídací hodnota výzkumu je tím následně snížena.
- ANO
+ NE
Mezi projektivní techniky patří např. test dokončovací nebo test slovní asociace.
+ Ano
- Ne
Focus group znamená v marketingu pracovní tým, který se zaměřuje na výběr správné marketingové strategie.
- Ano
+ Ne
Primární marketingový výzkum se typicky provádí:
- převážně jako tzv. výzkum od stolu.
- před sekundárním výzkumem.
+ následně po sekundárním výzkumu.
- zejména metodami kvalitativního výzkumu.
Mezi výhody nepřímé distribuční cesty patří: (multi)
+ přenechání některých činností a prodejních úkonů distribučním mezičlánkům
- ztráta bezprostřední kontroly nad distribuovaným zbožím
+ využití zkušeností a kontaktů distribučních mezičlánků
- snadné získávání zpětné vazby od spotřebitelů
Tržní zacílení (targeting) spočívá ve vyhodnocení atraktivity jednotlivých segmentů a volbě těch segmentů, na které se firma chce zaměřit
+ Ano
- Ne
Korporační distribuční systém znamená, že dochází ke spojení dvou a vice firem na stejné úrovni distribuční cesty, přičemž jedna firma vlastní firmy ostatní
- ANO
+ NE
Korporační distribuční systém znamená, že dochází ke spojení dvou a vice firem na různých úrovní jedné distribuční cesty, přičemž jedna firma vlastní firmy ostatní
+ Ano
- Ne
Strategie penetrace trhu využívá vysokých zaváděcích cen.
- Ano
+ Ne
Tzv. private label brands označuje značky výrobce.
- Ano
+ Ne
Tisková konference a tisková zpráva jsou nástroji tzv. mobilního marketingu.
- Ano
+ Ne
V případě kvótního výběru rozhoduje o výběru respondenta náhoda.
- Ano
+ Ne
Komunikační mix se skládá z následujících disciplín: (multi)
+ podpora prodeje
+ public relations
+ direkt marketing
+ osobní prodej
Mezi nástroje direct marketingu patří typicky: (multi)
+ email
+ katalog
+ mobilní marketing (SMS, MMS)
- osobní prodej
Mezi nástroje direct marketingu patří typicky: (multi)
+ direct mail
+ telemarketing
- public relations
- podpora prodeje
Pro anketu platí:
+ respondenti se do výběrového souboru vybrali sami
Mezi orientace podniku na zahraniční trh podle modelu EPRG patří (multi)
+ polycentrická orientace
+ etnocentrická orientace
+ geocentrická orientace
- democentrická orientace
Hofstede identifikuje následující kulturní dimenze
+ maskulinní X femininní společnosti
+ individualismus X kolektivismus
- omnibusní X femininní
- diferenciace X determinace
nebo
- vysoká X nízká vzdálenost kontaktu
+ maskulinní X femininní společnosti
- asertivní X agresivní společnosti
- slabé X silné vyhýbání se odpovědnosti
Tzv. prodejní koncepce je přístup k trhu založený na "agresivním" prodeji
+ Ano
- Ne
Nejvíce pružným marketingovým nástrojem se jeví cena
+ Ano
- Ne
Unique Selling Proposition označuje:
+ jedinečný užitek spojený s danou značkou, který je dlouhodobě komunikován
Při geografické segmentaci jsou využívána následující kritéria: (multi)
+ regiony
+ státy
+ města
- světadíly
Které položky patří do SWOT analýzy firmy X: (multi)
+ konkurenční aktivita na daném trhu roste
+ poptávka se na daném trhu mění
+ firma X má rozsáhlý sortiment
Distribuční cesty představují v marketingu spojení mezi: (multi)
+ výrobcem a uživatelem
+ dodavatelem a uživatelem
+ dodavatelem a spotřebitelem
Neelastická poptávka: (multi) (?)
+ je typická pro běžné produkty.
- označuje poptávku po produktech, které jsou velmi citlivé na cenu.
+ je typická pro produkty s velkým množstvím stubstitutů.
- je typická pro jedinečné exkluzivní produkty.
Do funkčních charakteristik produktu nepatří (?)
- vzhled, chuť, výkon, náročnost na údržbu
+ vzhled, trvanlivost, použitá technologie, výkon
- výkon, trvanlivost, vzhled, chuť
- trvanlivost, vzhled, chuť, náročnost na údržbu
Podstata globálního positioningu značky spočívá v jednotném názvu značky na všech trzích světa. (??)
- ANO
+ NE
Komunikačním mixem se rozumí: (multi) (??)
+ individuální směs reklamy, osobního prodeje, public relations, podpory prodeje a direct marketingu
+ výběr komunikačních disciplín, které firma používá pro dosažení svých komunikačních cílů
- značková politika produktového portfólia
+ marketingový mix
Maloobchod je firma zabývající se prodejem zboží a služeb spotřebitelům pro jejich osobní potřebu a firmám pro účely dalšího podnikání (??)
+ ANO
- NE
Masový marketing (multi) (???)
- se soustředí na tzv. tržní výklenky
+ znamená nediferencovaný přístup ke všem zákazníkům
- začíná segmentací trhu
+ začíná tržním zacílením
B2B trh označuje: (multi) (???)
- trh jednotlivců a domácností, které nakupují výrobky a služby pro svoji spotřebu.
+ trh, na kterém obchodují spotřebitelé mezi sebou navzájem.
+ trh, na kterém obchodují organizace.
- v podstatě to samé, co spotřební trh.
Stanovení ceny pro vázané výrobky znamená: (multi) (???)
- stanovení cen pro sady produktů.
+ stanovení cen pro doplňkové výrobky.
+ stanovení cen pro výrobky, které je nutné používat společně s hlavním výrobkem.
- stanovení cen pro vedlejší produkty.
Na rozvinutém, silně konkurenčním trhu (multi) (???)
- spotřebitele nejvíce zajímá ve struktuře komplexního výrobku jádro výrobku
+ je do spotřebitelského vnímání komplexního modelu výrobku zahrnuta cena
- konkurenční boj se odehrává na úrovni povrchových vrstev struktury komplexního výrobku
+ spotřebitele nejvíce zajímají ve struktuře komplexního výrobku funkční charakteristiky
Jako co-branding se označuje: (multi) (???)
+ použití značky výrobce na daném produktu.
+ použití licencovaných značek za sjednaný poplatek.
- použití licencovaných značek bez poplatku.
+ použití značky distributora na daném produktu.
Direct marketing je obecně možné charakterizovat následujícím způsobem:
+ usiluje o vyvolání okamžité reakce oslovených jedinců
+ cílí obvykle na menší segmenty
- není součástí komunikačního mixu
+ jde o personalizovanou komunikaci
Mezi typické nástroje podpory prodeje patří:
+ bonusy
+ kupóny
Průběh životního cyklu výrobku:
+ je zákonitý - závisí ale na řadě faktorů, včetně těch, které podnik nemůže ovlivnit
Ansoffova matice zahrnuje mimo jiné např. tzv. strategii vývoje produktu. Ta spočívá v zavedení nového produktu na stávající trhy:
+ NE
Přímý marketing jako kombinace nástrojů distribuce a komunikace může představovat:
+ zásilkový prodej pomocí katalogů
+ telemarketing
+ prodej poštou
+ prodej prostřednictvím internetu
- prodej prostřednictvím maloobchodu
- prodej prostřednictvím velkoobchodu
Který z následujících výroků není pravdivý:
+ vnímaná hodnota zákazníkem je v obecné rovině spodní hranicí pro stanovení ceny
- náklady jsou v obecné rovině spodní hranicí pro stanovení ceny
- vnímaná hodnota zákazníkem je v obecné rovině horní hranicí pro stanovení ceny
- cena je nejpružnějším nástrojem marketingového mixu
Tzv. sociální koncepce marketingu
+ se zakládá na požadavku, aby činnost firem byla v souladu se zájmy zákazníků i s prospěchem celé společnosti.
- směřuje k uspokojování potřeb spotřebitelů, ale za cenu nepříznivých důsledků výroby na životní prostředí.
+ vychází mimo jiné z požadavku, aby dodávané výrobky nebyly zdraví škodlivé, aby byly bezpečné a jejich výroba nevedla k narušování životního prostředí.
- se soustředí na sociálně slabší skupiny obyvatelstva.
Příkladem tzv. USP může být např:
+ nejlepší servis na trhu
+ nejpokročilejší technologie na trhu
+ nejvyšší kvalita na trhu
- jedinečné emoce spojené s danou značkou
Positioning je třetí fází cíleného marketingu:
+ ANO
Metoda CATI vyžaduje osobní kontakt tazatele a respondenta
+ NE
Termín "marketingová krátkozrakost" znamená, že podnik
+ soustřeďuje se příliš na výrobek, bez ohledu na faktickou využitelnost jeho charakteristik
- preferuje současné požadavky spotřebitelů na výrobek před budoucími požadavky
- preferuje širokou cenovou a distribuční dostupnost výrobku
- považuje za cíl maximalizaci zisku v krátkém časovém horizontu
Mezi typicky kolektivistické společnosti podle Hofstedeho patří
+ Čína
- Kanada
- USA
- Austrálie
Tzv. tržní matice zahrnuje
- SWOT analýzu
- marketingové cíle
+ konkurenci
+ externí síly na trhu
Typickými nástroji direct marketingu jsou
- POP komunikace
- tisková zpráva
+ email
- eventy
Telemarketing je obvykle považován primárně za nástroj podpory prodeje
+ NE
Základem marketingu je směna hodnot
+ ANO
Mikromarketing označuje
- jeden z přístupů k segmentaci
+ přizpůsobení marketingových nástrojů úzce definovaným segmentům
- použití stejného produktu pro všechny spotřebitele
- marketing postavený na tzv. word-of-mouth
+ graf, který znázorňuje, jak zákazníci vnímají značky v dané produktové kategorii.
- graf, který porovnává, jak často se značky dané produktové kategorie umísťují v médiích.
- má typicky jen jednu osu.
- se v marketingové praxi nevyužívá.
Positioning je proces výběru vhodného portfólia produktů. Je to tak dámy a pánové?
- Ano
+ Ne
Extenze značky: (multi)
- je rozšíření propagace značky do nových médií.
+ může skončit neúspěchem, pokud zákazníci extenzi neakceptují.
+ je rozšíření značky do nové produktové kategorie nebo na nový zákaznický segment.
+ může skončit tzv. rozředěním značky.
Product placement je možné považovat za typickou součást direct marketingu
- Ano
+ Ne
Krizová komunikace bývá považována za podstatnou součást public relations.
+ Ano
- Ne
Typickým nástrojem media relations je product placement.
- Ano
+ Ne
Mezi konkurenční síly na trhu podle Portera patří hrozba konkurence mezi kulturami.
- Ano
+ Ne
PEST analýza je model určený k analýze marketingového mikroprostředí.
- Ano
+ Ne
B2C marketing je marketing zaměřený na konečného zákazníka.
+ Ano
- Ne
Které složky jsou zahrnuty v tzv. "4 P" marketingového mixu? (multi)
+ Distribuce
- Targeting
+ Produkt
- Prodej
Marketing je možné ztotožnit s prodejem.
- Ano
+ Ne
Privátní značky oslovují v obecné rovině zejména měné spořivé zákazníky
- Ano
+ Ne
Tzv. privátní značky představují určité ohrožení pro značky výrobce
+ Ano
- Ne
Ansoffova matice je strategický nástroj, který firmám pomáhá rozhodnout, zda se zaměřit na stávající či nové produkty na stávajících či nových trzích.
+ Ano
- Ne
Ansoffova matice zahrnuje následující strategie: (multi)
- Strategii prémiových cen
- Lokální strategii
+ Strategii rozvoje trhu
+ Strategii penetrace trhu
Marketingové řízení zahrnuje následující klíčové fáze: (multi)
- Definování podnikových cílů
- Definování poslání firmy
+ Kontrola
+ Plánování
Ansoffovu matici tvoří dvě osy - tempo růstu trhu a tržní podíl.
- Ano
+ Ne
U kterých z uvedených výrobků bude zřejmě nejmenší cenová pružnost:
- Televizor
+ Sůl
- osobní počítač
- oblek
Klesne-li poptávané množství o 1 % při zvýšení ceny o 10 % je poptávka:
- dokonale elastická
- elastická
- dokonale neelastická
+ neelastická
Označte, která z následujících možností představuje výhody poptávkově orientované ceny
+ zohledňuje to, jakou hodnotu produktu přisuzuje zákazník
- jednoduchost stanovení ceny
- těsná vazba na náklady firmy
- těsná vazba na ceny konkurence
Mystery shopping
+ postup, kdy např. výzkumník vystupuje v roli zákazníka a předstírá zájem o koupi.
- je metoda, která je omezena tzv. panelovým efektem.
- není regulérní metodou marketingového výzkumu.
- využívá projektivních technik.
Panelem se v marketingovém výzkumu rozumí:
- forma diskuse používaná v marketingovém výzkumu pro účely zjištění příčin chování respondentů.
- diskuse několika řečníků.
- metoda statistického vyhodnocení dat získaných v terénním výzkumu.
+ reprezentativní vzorek respondentů dlouhodobě periodicky zkoumaný zvolenou technikou za účelem sledování vývoje a identifikace změn.
Výzkum trhu často vyžaduje získání "primárních" a "sekundárních" dat. Sekundární data mohou být získána např.:
- pomocí tzv. focus group
- dotazníkem
+ ze statistických publikací
- asociačními technikami
Mezi základní techniky dotazování patří:
- projektivní techniky a focus group
- dotazování primární a sekundární
+ dotazování osobní, písemné, telefonické, on-line, kombinované
- experiment, pozorování a skupinový rozhovor
Výzkum prováděný ad hoc:
- je výzkum prováděný pro více zadavatelů zároveň.
+ je jednorázový výzkum pro konkrétní jedinečný účel.
- je výzkum prováděný pro jediného zadavatele.
- je výzkum prováděný s periodickým opakováním.
Mezi psychografická kritéria segmentace trhu se řadí (multi)
+ životní styl
+ osobnost
- náboženství
- příjem
Segment trhu by měl splňovat určité požadavky: (multi)
+ měl by být dostupný.
- měl by být dostatečně rozptýlený.
+ měl by být vnitřně homogenní a vnějškově heterogenní.
- měl by být vnitřně heterogenní a vnějškově homogenní.
Mezi segmentační kritéria uplatňovaná při segmentaci institucionálních trhů patří (multi)
+ velikost společnosti
+ používané technologie
+ lokalita
+ odvětví
nebo
+ lokalita
+ používané technologie
- životní styl
+ odvětví
Segmentace trhu (multi)
- spočívá ve volbě jednoho či více tržních segmentů, na které se firma chce zaměřit.
+ rozděluje zákazníky do homogenních skupin podle daných znaků.
- spočívá ve stanovení benefitů a asociací, které firma komunikuje směrem k danému segmentu.
nebo
+ řeší výběr distribučních strategií.
- spočívá ve volbě jednoho či více tržních segmentů, na které se firma chce zaměřit.
+ spočívá ve stanovení benefitů a asociací, které firma komunikuje směrem k danému segmentu.
Kaskádová internacionalizace je snaha proniknout na zahraniční trhy postupně a diferencovaně
+ Ano
- Ne
Etnocentrická orientace znamená, že podnik se orientuje primárně na:
+ domácí trh a v zahraničí se angažuje tehdy, potřebuje-li prodat nadbytek produkce.
- skupinu zemí s podobnými charakteristikami a pro ně má vytvořený jednotný postup.
- zahraniční trhy, na domácím trhu se tedy neangažuje.
- zahraniční trh, a to výhradně.
Globální positioning značky znamená, že firma usiluje o stejné vnímání dané značky na všech trzích
+ Ano
- Ne
Pro přímou distribuční cestu je charakteristické: (multi)
+ snížení nákladů způsobené absencí mezičlánků
+ neekonomičnost přímých dodávek v případě velké rozptýlenosti zákazníků
+ přímý kontakt mezi výrobcem a spotřebitelem
- využití většího množství distribučních mezičlánků
Selektivní distribuce:
- odpovídá exkluzivní distribuci
- znamená, že výrobce navazuje exkluzivní vztahy se všemi svými distribučními mezičlánky
- zajišťuje dodání zboží na co největší množství prodejních míst
+ znamená, že zboží je k dispozici na omezeném počtu prodejních míst
Franchising je strategie využívající kombinaci nízké ceny a intenzivní marketingové komunikace
- Ano
+ Ne
"Cash and Carry" je označení pro specifickou velkoobchodní organizaci.
- Ano
+ Ne
Jeden z následujících výroků není správný. Který?
- když je výrobek ve fázi zralosti, bývá pro něj typický vysoký objem prodejů a snižování tempa jeho nárůstu
+ poptávka organizací po výrobcích je v obecné rovině více pružná než poptávka spotřebitelská
- životní cyklus výrobku lze různými opatřeními prodloužit
- během fáze zavádění výrobku na trh lze obvykle očekávat ztráty
Osy bostonské matice znázorňují:
+ Horizontální osa - relativní tržní podíl
- Vertikální osa – cena
- Horizontální osa – poptávka
+ Vertikální osa - tempo růstu trhu
Označte jev typický pro výrobky ve fázi zralosti, z hlediska životního cyklu produktu
- slabá konkurence
- zrychlující se tempo růstu prodejů
- odchod konkurence z trhu
+ velké objemy prodeje
Hodnocení výrobku pomocí portfolio analýzy BCG používá dvou základních kritérií.
- objem prodejů a relativní tržní podíl
- relativní tržní podíl a cenová úroveň
+ relativní tržní podíl a tempo růstu trhu
- objem prodejů a tempo růstu trhu
Co-branding je označením pro tzv. extenzi značky
- Ano
+ Ne
Tzv. private label brands využívá např. firma Tesco
+ Ano
- Ne
Marketingové mikroprostředí je:
+ faktor, který firma může přímo ovlivňovat.
- faktor, který firma nemůže příliš ovlivňovat.
- možné popsat pomocí tzv. PEST analýzy.
Pro kulturu jako faktor marketingového makroprostředí platí: (multi)
+ Kultura se přenáší z generace na generaci.
+ Kultura ovlivňuje mimo jiné základní názory a hodnoty v dané společnosti.
+ Kultura je naučená.
- Kultura je vrozená.
Tzv. výrobní koncepce (multi)
+ je přístup, kdy se firma soustředí na vysoký objem výroby a snižování nákladů.
+ je uplatňována tam, kde poptávka převažuje nad nabídkou.
- je uplatňována tam, kde nabídka převažuje nad poptávkou.
- je přístup, který se soustředí na výrobu těch nejkvalitnějších produktů a na jejich neustálé zdokonalování.
Tzv. marketingová koncepce se:
- zaměřuje primárně na kvalitu výrobku a jeho zdokonalování.
+ zaměřuje primárně na zákazníka a uspokojování jeho potřeb.
- zaměřuje primárně na konkurenci.
- zaměřuje primárně na prodej vyrobeného zboží.
Strategie rozvoje trhu znamená:
- Podnik rozšiřuje nabídku svých výrobků
- Podnik zavádí prodej zdokonalených výrobků na současných trzích
+ Podnik hledá nové trhy pro své stávající produkty
- Podnik hledá nové odbytiště pro nové produkty
Které faktory patří v rámci SWOT analýzy mezi "příležitosti a hrozby"? (multi)
- kvalitní management podniku
+ posilující konkurence
+ růst poptávky
- silná značka podniku
Marketingové plánování zahrnuje následující fáze:
- Kontrolu plnění marketingového plánu
- Implementaci marketingového plánu
- Realizaci marketingového plánu
+ Situační analýzu
SWOT analýza zahrnuje rovněž návrh marketingového mixu.
- Ano
+ Ne
Rozdělení trhu na základě pohlaví odpovídá segmentaci demografické.
+ Ano
- Ne
Tržní zacílení nebo-li targeting:
- je fází segmentace trhu.
- je proces typický pro tzv. nediferencovaný (masový) marketing.
- je totéž jako positioning.
+ se týká volby cílových segmentů.
Při demografické segmentaci je trh rozdělen podle proměnných, jako jsou např. hodnoty či životní styl.
- Ano
+ Ne
První etapou cíleného marketingu je
- výběr vhodného marketingového mixu
- targeting
- positioning
+ segmentace trhu
Mezi typické nástroje podpory prodeje patří: (multi)
- Emailing
+ Prémie
+ Slevy
+ Sampling
Integrovaná marketingová komunikace:
+ je propojování jednotlivých disciplín komunikačního mixu
- je promyšleným propojováním jednotlivých "P" marketingového mixu
- je označení pro kampaně na internetu
- není v současné firemní praxi používána
Který z následujících výroků je pravdivý. Výrobky zařazené do kvadrantu „hvězdy“ podle BCG jsou charakterizovány
- vysokým relativním tržním podílem a objemem prodejů pod 10 %
- nízkým relativním tržním podílem a objemem prodejů nad 10 %
- vysokým relativním tržním podílem a tempem růstu trhu pod 10 %
+ vysokým relativním tržním podílem a tempem růstu trhu nad 10 %
Pro technicky složité výrobky nabízené na B2B trzích bývá nejvýznamnějším komunikačním nástrojem:
- Sampling
- outdoorová reklama
- televizní reklama
+ osobní prodej
Který jev je typický pro výrobky ve fázi růstu
- prudký pokles prodeje
- neexistující konkurence
- technická vyspělost produktu
+ zrychlující se tempo růstu prodeje
Proces positioningu značky spočívá zejména v definování asociací, které má daná značka u zákazníků vyvolávat.
+ Ano
- Ne
Typický příklad "maskulinního" positioningu představuje značka Marlboro
+ Ano
- Ne
Positioning se týká primárně toho, jakým způsobem bude značka vnímána zákazníky.
+ Ano
- Ne
S maskulinními hodnotami podle Hofstedeho je typicky spojována:
+ rozhodnost, výkonnost, hrdinství, odvaha, kariéra, peníze
- agresivita, manažerské rozhodování, důraz na kvalitu života
- zaměřenost na mezilidské vztahy, výchovu, nemateriální hodnoty
- optimismus, obětavost, důvěrnost, preference solidarity
Hofstede popisuje čtyři dimenze. Patří k nim:
- obětavost a důvěřivost
+ vztah k nejistotě
- vztah k politice
- vztah ke vzdělání
Standardizace v oblasti výrobkové politiky znamená přizpůsobování výrobků podmínkám různých trhů.
- Ano
+ Ne
Franchising je založen na poskytnutí licence k podnikání jménem poskytovatele.
+ Ano
- Ne
Která tvrzení jsou pravdivá? (multi)
+ Přímé distribuční cesty mohou být na trzích B2C využívány mimo jiné u zboží , které je možné nabízet prostřednictvím katalogů či v prodejních automatech.
- Distribuční cesty na trzích B2B bývají převážně delší a komplikovanější než distribuční cesty na trzích B2C.
+ Distribuční cesty na trzích B2C bývají převážně delší a komplikovanější než distribuční cesty na trzích B2B.
- Nepřímé distribuční cesty jsou využívány zejména u zboží s nízkou jednotkovou cenou.
Mezi výhody nepřímé distribuční cesty patří:
- snadné získávání zpětné vazby od spotřebitelů
- ztráta bezprostřední kontroly nad distribuovaným zbožím
- přímý kontakt mezi výrobcem a uživatelem
+ přenechání některých činností a prodejních úkonů distribučním mezičlánkům
Kvalitativní výzkum se zabývá: (multi)
+ jevy, které probíhají ve vědomí spotřebitele. Pracuje se obvykle s menším počtem respondentů.
+ jevy, probíhajícími ve vědomí spotřebitele, které jsou obtížně uchopitelné, pracuje se s větší nejistotou a jeho výsledky zpravidla vyžadují psychologickou interpretaci.
- výzkumem a registrací zpravidla nerealizovaných prvků tržního chování. Jeho hlavní charakteristikou je snadné statistické zpracování.
+ jevy, které jsou příčinami tržního a spotřebního chování a obvykle se jeho odpovědi váží k otázce "Proč?"
Focus group je jednou z metod marketingového výzkumu
+ Ano
- Ne
Omnibusem se v marketingovém výzkumu rozumí:
- opakovaný prognostický výzkum se stále stejnými otázkami
- pravidelný longitudiální výzkum
+ vícetematický výzkum pro více zadavatelů
- výzkum prováděný v oblasti přepravních služeb
"Relevancí informace" se v marketingovém výzkumu rozumí:
- to, že informace vyjadřuje a měří to, co vyjadřovat a měřit má.
- to, že při opakovaném použití metod jejího pořízení budou získány stejné výsledky.
+ to, že je využitelná pro řešení daného problému.
- to, že na její pořízení byly vynaloženy náklady přiměřené účelu jejího využití.
Mystery shopping je označení pro nepochopitelné reakce nakupujících v prodejně
- Ano
+ Ne
Mezi interní faktory ovlivňující výši ceny patří:
- hospodářská politika státu a legislativa
- poptávka
- konkurence
+ náklady
nebo
- hospodářská politika státu a legislativa
- konkurence
+ cíle firmy
+ náklady
Mezi základní metodologické způsoby tvorby ceny patří: (multi)
+ dle poptávky
+ dle konkurence
- dle pravděpodobnosti
+ dle nákladů
Strategie sbírání smetany se používá
- při zavádění výrobků v mlékárenském průmyslu
- při snižování výrobních nákladů běžné produkce
- pro zboží realizované ve velkých objemech
+ při zavádění nových výrobků na trh
S femininními hodnotami podle Hofstedeho je typicky spojována:
- zaměřenost na styl oblékání, módu a vzhled
- rozhodnost, výkonnost, hrdinství, odvaha, kariéra, peníze
+ zaměřenost na mezilidské vztahy, výchovu, nemateriální hodnoty
- agresivita, manažerské rozhodování, úspěch
Internacionální marketing je marketing přesahující:
+ národní hranice
- nadnárodní hranice
- globální hranice
- evropské hranice
Standardizace v oblasti výrobkové politiky znamená přizpůsobování výrobků podmínkám různých trhů.
- Ano
+ Ne
Pro distribuční mezičlánky platí: (multi) (multi)
- Prostředníci nejsou vlastníky zboží.
+ Podpůrné distribuční mezičlánky se nestávají vlastníky zboží.
+ Zprostředkovatelé zprostředkovávají kontakty mezi výrobcem a spotřebitelem.
+ Podpůrné distribuční mezičlánky pouze usnadňují směnu zboží.
nebo
+ Zprostředkovatelé zprostředkovávají kontakty mezi výrobcem a spotřebitelem.
- Prostředníci nejsou vlastníky zboží.
+ Prostředníci přemísťované zboží kupují a znovu ho prodávají.
- Zprostředkovatelé se stávají na přechodnou dobu vlastníky zboží
Intenzivní distribuce:
- je typ distribuce s velmi skromným počtem míst, kde je zboží k dispozici
+ je typ distribuce, kdy je zboží k dispozici na "všech možných" prodejních místech
- je typ přímé distribuční cesty
- je založena na intenzivních vztazích výrobce s malým počtem prodejců
Využívají se na trzích B2B přímé distribuční cesty? (multi)
+ ano, zejména u nestandardních či nákladných strojů a zařízení
+ ano, je to nejčastější forma distribuce
- ne, je to organizačně a nákladově pro výrobní podnik příliš náročné
- ne, je to neekonomické
Kolik mezičlánků mezi dodavatelem a uživatelem může mít nepřímá distribuční cesta?
- dva a více
- maximálně 10
+ jeden a více
- žádný
Pro technicky složité výrobky nabízené na B2B trzích bývá nejvýznamnějším komunikačním nástrojem:
+ osobní prodej
- rádiová reklama
- outdoorová reklama
- televizní reklama
Životní cyklus módního výrobku
- má horizontální tvar fáze úpadku
- má dlouhou fázi úpadku
+ má krátkou fázi úpadku
- má indiferentní fázi úpadku
Který z uvedených výroků není pravdivý
+ průběh životního cyklu výrobku je zákonitý a lze ho poměrně snadno předvídat a ovlivňovat
- produkt nemusí mít žádné hmotné rysy
- produkt je základním nástrojem marketingového mixu
- životní cyklus většiny výrobků se s technickým rozvojem zkracuje
Brand positioning je:
- umístění značky v regálech maloobchodu.
- umístění značky produktu do filmu či počítačové hry.
+ proces, při kterém marketéři určují, jakým způsobem má být značka vnímána zákazníky a jaké asociace má vyvolávat.
- umístění značky v mezinárodních žebříčcích, které porovnávají značky z hlediska jejich tržní hodnoty.
Tzv. rozřeďování značky může být důsledkem nevhodné extenze značky
+ Ano
- Ne
Positioning značky ovlivňuje všechny "P" marketingového mixu
+ Ano
- Ne
Které složky jsou zahrnuty v tzv. "4 P" marketingového mixu? (multi)
+ Distribuce
- Targeting
- Positioning
+ Komunikace
4 C označují v marketingu model, který slouží k analýze marketingového makroprostředí
- Ano
+ Ne
Mobilní marketing, jako directmarketingový nástroj, obnáší v současnosti zejména zasílání SMS a MMS.
+ Ano
- Ne
Virální marketing využívá principu "sněhové koule", tedy exponenciálního šíření marketingového sdělení mezi lidmi.
+ Ano
- Ne
Podporu prodeje by bylo možné definovat jako: (multi)
- disciplínu komunikačního mixu, kterou lze ztotožnit s osobním prodejem
+ soubor technik, mezi které patří např. kupóny či spotřebitelské soutěže
+ pobídky podporující okamžitý prodej
+ soubor technik, mezi které patří např. sampling
Základní metody tvorby cen v marketingu jsou odvozeny od:
- typu trhu, právních předpisů, poptávky
- nákladů, poptávky, nabídky
- nákladů, poptávky, právních předpisů
+ nákladů, poptávky, konkurence
Mezi externí faktory, které ovlivňují výši ceny, patří: (multi)
+ charakter trhu
- marketingová strategie firmy
+ konkurence
- náklady
Konkurenční síly na trhu podle Portera zahrnují:
- konkurenci v rámci managementu podniku
- konkurenci mezi odvětvími
+ vyjednávací sílu zákazníků
- konkurenci komplementárních výrobků
Mezi konkurenční síly na trhu podle Portera patří hrozba vstupu nových konkurentů
+ Ano
- Ne
B2B marketing označuje formu marketingu zaměřeného na spotřebitele
- Ano
+ Ne
Kvalitativní marketingový výzkum:
- umožňuje deskripci trhu, mapuje tržní situaci a umožňuje přesnou kvantifikaci.
- je aplikací metod statistiky, matematiky a ekonometrie v oblasti marketingového výzkumu.
+ odpovídá obvykle na otázku "Proč?"
- typicky pracuje s velkými reprezentativními vzorky.
nebo
+ umožňuje získat informace vysvětlující příčiny chování spotřebitele
- typicky pracuje s velkými reprezentativními vzorky.
- umožňuje deskripci trhu, mapuje tržní situaci a umožňuje přesnou kvantifikaci.
- odpovídá obvykle na otázku "Kolik?"
V případě ankety lze výsledky velmi dobře zobecňovat na celek. Proto je tato výzkumná metoda tolik populární.
- Ano
+ Ne
Individuální hloubkové rozhovory jsou typickou metodou kvalitativního výzkumu
+ Ano
- Ne
Pojem "validita" v marketingovém výzkumu označuje:
- rozsah, ve kterém za srovnatelných okolností je daný aspekt měřen pokaždé stejně.
+ rozsah, ve kterém informace vyjadřují a měří to, co vyjadřovat a měřit mají.
- rozsah, ve kterém jsou tazatelé provádějící šetření dostatečně spolehliví.
- zda je vzorek respondentů dostatečně veliký, aby mohl sloužit za podklad pro rozhodování.
Mystery shopping je jednou z metod marketingového výzkumu
+ Ano
- Ne
Které faktory patří v rámci SWOT analýzy mezi "příležitosti a hrozby"? (multi)
- finanční nestabilita podniku
+ riziko zpřísnění legislativy
+ růst poptávky
- silná značka podniku
nebo
- kvalitní management podniku
+ posilující konkurence
+ riziko zpřísnění legislativy
+ růst poptávky
Strategie diverzifikace může být popsána následujícím způsobem:
- Podnik zavádí prodej zdokonalených výrobků na současných trzích
+ Podnik hledá nové trhy pro nové výrobky
- Podnik diverzifikuje riziko neúspěchu hledáním nových trhů pro své běžně prodávané výrobky
- Podnik diverzifikuje riziko neúspěchu vývojem nových výrobků, které nabízí na současných trzích
SWOT analýza zahrnuje rovněž návrh marketingové strategie
- Ano
+ Ne
Marketingové plánování zahrnuje následující fáze: (multi)
+ Stanovení marketingových cílů
+ Situační analýzu
- Implementaci marketingového plánu
- Kontrolu plnění marketingového plánu
Branding může být chápán jako prostředek k zajištění významné konkurenční výhody.
+ Ano
- Ne
Při behaviorální segmentaci jsou zákazníci rozděleni např. podle:
- životního stylu
+ věrnosti ke značce
- příjmu
- osobnostních rysů
Připravenost k nákupu je jedno z behaviorálních kritérií.
+ Ano
- Ne
Rozdělení trhu na základě pohlaví odpovídá segmentaci demografické
+ Ano
- Ne
Regiocentrická orientace znamená, že:
+ se podnik soustředí na regiony - lokální rozdíly mezi zeměmi daného regionu jsou považovány za nepodstatné.
- se podnik soustředí na domácí trh a zahraniční trh využívá jen tehdy, chce-li se zbavit nadbytku své produkce.
- podnik přistupuje k trhům jednotlivých zemí diferencovaně.
- se podnik soustředí na národní trh.
Geocentrická orientace znamená, že se podnik soustředí na národní trh. Zahraniční aktivity jsou považovány za sekundární.
- Ano
+ Ne
Marketingové cíle firmy by měly odpovídat cílům firemním.
+ Ano
- Ne
Marketingové cíle by měly být tzv. SMART. Znamená to, že by měly odpovídat poslání firmy.
+ Ano
- Ne
Mezi růstové strategie tzv. Ansoffovy matice patří:
- Rozvoj trhu
- Extenze značky
- Segmentace trhu
+ Diverzifikace
Franchising je zvláštní formou převodu know-how, včetně možnosti užívat loga sítě.
+ Ano
- Ne
Pro marketingové pojetí výrobku je typický:
+ důraz na to, jak je vnímán spotřebiteli
- důraz na technickou dokonalost
- důraz na jeho hmotnou podstatu
- důraz na špičkovou kvalitu
Focus group je typickou metodou kvantitativního výzkumu.
- Ano
+ Ne
Mezi metody výzkumu primárních dat nepatří:
+ Rešerše
- Pozorování
- Experiment
- hloubkový rozhovor
Uzavřená otázka v marketingovém výzkumu označuje:
- otázku, která kontroluje, zda respondent odpovídá pravdivě.
- takovou otázku, na niž je možné odpovědět ve vymezené (uzavřené) době.
+ otázku, kde jsou možné odpovědi předem určeny.
- otázku, na niž respondenti neodpovídají.
K segmentaci spotřebních trhů se využívají následující kritéria: (multi)
+ Geografická
+ Behaviorální
- Taktická (strategická)
+ Psychografická
K podmínkám uplatnění výsledků segmentace trhu v cíleném marketingu patří (multi)
+ vnější heterogenita segmentů
+ dostatečná velikost segmentů
- malý počet segmentů
+ vnitřní homogenita segmentů
Tzv. rozřeďování značky je:
- označení pro proces postupného posilování značky v dané cílové skupině.
- označení pro proces, kdy je globální značka transformována na značku lokální.
- označení pro proces, kdy se povědomí o značce šíří masivně mezi lidmi.
+ situace, kdy si lidé přestávají značku spojovat s danou produktovou kategorií (resp. s daným zákaznickým segmentem).
Mezi typické nástroje podpory prodeje patří:
- direct mail
- product placement
+ spotřebitelské soutěže
PEST analýza se soustředí na:
- Zákazníka
- Konkurenci
+ marketingové makroprostředí.
- marketingové mikroprostředí.
Ústředním faktorem marketingového mikroprostředí je:
- Kulturní prostředí
- Státní správa
+ Zákazník
- Ekonomické prostředí
Který z níže uvedených výroků nejlépe vystihuje podstatu "masového" marketingu?
- Jde o přístup, kdy firma ignoruje svou konkurenci.
+ Jde o nediferencovaný marketing, kdy firma oslovuje trh jedinou nabídkou.
- Jde o masový přístup firmy ke svým zaměstnancům.
- Jde o přístup, založený na diferenciaci nabídky pro jednotlivé tržní segmenty
Jedním z měřítek hodnoty značky je míra, v níž jsou zákazníci ochotni platit za značku více peněz, než-li by zaplatili za značku konkurenční.
+ Ano
- Ne
"Řada značky" (brand line) je soubor všech produktů prodávaných pod určitou značkou.
+ Ano
- Ne
Elastická poptávka znamená, že:
+ spotřebitelé jsou velmi citliví na cenu
- při zvýšení ceny dojde k minimální změně poptávky
- při zvýšení ceny dojde k masivnímu poklesu poptávky
- spotřebitelé nejsou příliš citliví na změny ceny
Čím méně je poptávka elastická, tím více se vyplatí prodávajícímu cenu:
- Neměnit
+ Zvyšovat
- Snižovat
- Elokovat
Kaskádová internacionalizace znamená, že firmy vstupují na celý multinacionální trh najednou a stejným postupem.
- Ano
+ Ne
Při procesu positioningu značky firma nebere v úvahu asociace, které vyvolávají značky konkurenční
- Ano
+ Ne
Ansoffova matice zahrnuje následující strategie:
- Globální strategii
- Strategii nízkých cen
+ Strategii vývoje produktu
- Strategii prémiových cen
Ansoffova matice je strategický nástroj, který firmám pomáhá rozhodnout, zda se zaměřit na stávající či nové produkty na stávajících či nových trzích.
+ Ano
- Ne
Marketingový plán obvykle zahrnuje: (multi)
+ Marketingovou strategii
- Výsledky vyplývající z kontroly plnění marketingového plánu
+ Časový plán a rozpočet
+ Marketingové cíle
Reklama se obecně vyznačuje následujícími charakteristikami: (multi)
+ dokáže efektivně "budovat" značky
+ jde o placenou formu propagace produktu
- není součástí komunikačního mixu
- jde primárně o neplacenou formu propagace produktu
Typickým nástrojem media relations jsou tiskové konference
+ Ano
- Ne
Mezi reklamní média patří mimo jiné: (multi)
+ Televize
- Spotřebitelská soutěž
+ Film
- Telefon
Exkluzivní distribuce:
- znamená to samé co výběrová distribuce
- znamená, že se firma snaží o to, aby její zboží bylo na co největším počtu prodejních míst
- znamená, že firma distribuuje zboží zákazníkům přímo
+ znamená to samé co výhradní distribuce
Strategie "sbírání smetany" se vyznačuje: (multi)
- postupným zvyšováním úvodní ceny
- absencí výraznější reklamní podpory
+ vysokou úvodní cenou
+ postupným snižováním úvodní ceny
- nízkou úvodní cenou
Mezi externí faktory, které ovlivňují výši ceny, patří: (multi)
- marketingová strategie firmy
+ charakter trhu
+ poptávka
+ konkurence
Mezi tzv. behaviorální kritéria patří (multi)
+ stádium připravenosti zákazníka koupit daný produkt
+ míra používání produktu
+ věrnost ke značce
- příjem
Požadavek homogenity segmentu se týká
- dostatečné velikosti segmentu
- dostatečné přístupnosti segmentu
- podobnosti jednotlivých segmentů mezi sebou navzájem
+ podobnosti zákazníků v daném segmentu
Privátní značky jsou typicky výrazně dražší než značky výrobce
- Ano
+ Ne
Který z výroků nejlépe vystihuje pojem marketing?
- Marketing se zaměřuje primárně na potřeby své organizace.
- Marketing se snaží donutit zákazníky ke koupi vyrobeného zboží.
- Marketing pomáhá převýšit nabídku nad poptávkou.
+ Jedná se o komplex činností, jejichž cílem je zjišťovat, uspokojovat, stimulovat a předvídat potřeby zákazníka a trhu.
Mezi konkurenční síly na trhu podle Portera patří hrozba konkurence mezi kulturami.
- Ano
+ Ne
Který z následujících výroků není pravdivý
- v průběhu životního cyklu výrobku firma obvykle mění marketingový mix
- ve fázi zavádění výrobku na trh bývá intenzita reklamy velmi vysoká
+ v poslední fázi životního cyklu výrobku se intenzita reklamy typicky radikálně zvyšuje - firma se totiž snaží zastavit pokles prodeje
- nejméně významným nástrojem komunikace na trzích B2B bývá reklama
Průběh životního cyklu výrobku zahrnuje následující fáze:
- Pricing
+ Růst
+ úpadek
+ zavedení
Nejdůležitějším nástrojem marketingového mixu jest:
- Komunikace
- Distribuce
+ Produkt
- Cena
Nejdynamičtějším obdobím z hlediska přírůstků prodeje je v průběhu životního cyklu výrobku (multi) (?)
- etapa zavádění výrobku
+ etapa inovace výrobku
+ etapa růstu
- etapa úpadku
Metoda CAPI (Computer Assisted Personal Interview) patří mezi metody: (multi)
+ dotazování
- pozorování
- využívající telefon
+ využívající laptop
Metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interview) patří mezi metody: (multi)
+ využívající telefon
- využívající internet
- pozorování
+ využívající počítač
Metoda CAWI (Computer Assisted Web Interview) patří mezi metody: (multi)
+ využívající internet
- využívající telefon
- vyžadující tazatele
+ dotazování
V případě
kvótního výběru rozhoduje o výběru respondenta náhoda.
- ANO
+ NE
K metodám kvalitativního výzkumu patří: (multi)
+ skupinová diskuse
+ individuální hloubkový rozhovor
+ focus group
- panelová diskuse
Direct mail je typickým příkladem virálního marketingu.
- ANO
+ NE
Firma cílí na vzdělané muže ve věku od 40 do 50 let, kteří žijí ve větších městech. Která segmentační kritéria firma využila? (multi)
- behaviorální
+ demografická
+ geografická
- žádná z uvedených
Který z uvedených výroků není správný
- cena je závislá na výši nákladů
- cenu lze považovat za nejpružnější nástroj marketingového mixu
- cena jako jediná z marketingového mixu generuje příjmy
+ cena nemá vazbu na positioning značky
Tzv. Unique Selling Proposition označuje: (multi) (?)
- strategii vysokých cen a dalších poplatků.
+ způsob positioningu značky, kdy je komunikován nefunkční emocionální atribut.
- agresivní strategii obchodních zástupců.
+ strategii nízkých cen a doplňkových cenových zvýhodnění.
Positioning má vztah k následujícím "P" marketingového mixu: (multi)
+ produktu
- podpoře prodeje
+ komunikaci
+ distribuci
Tzv. výrobková koncepce (multi)
+ se soustředí primárně na výrobek, na potřeby zákazníka již méně - koncepce tak může vést k "marketingové krátkozrakosti".
- se soustředí zejména na prodej výrobku zákazníkům.
+ vychází z předpokladu, že spotřebitel požaduje vysoce kvalitní výrobek.
- vychází z předpokladu, že zákazník preferuje velké množství výrobků za přiměřenou cenu...
Percepční mapa zobrazuje, jak zákazník vnímá rozmístění produktů v prodejně.
- Ano
+ Ne
Percepční mapa vychází z analýz tzv. oční kamery.
- Ano
+ Ne
Mikrosegment je označení pro tržní výklenek.
+ Ano
- Ne
Gerilový marketing se obvykle vyznačuje následujícími charakteristikami:
- Typicky využívá tradiční média.
+ Typicky využívá originální média.
- Je typicky velmi nákladný.
- Většinou jde o využití televizní reklamy.
Mezi reklamní média patří mimo jiné:
- Telefon
- Direct mail
- Spotřebitelská soutěž
PEST analýza zahrnuje následující faktory:
- Environmentální
+ Ekonomické
- Tématické
- Ekologické
Který z následujících výroků je pravdivý. Výrobky zařazené do kvadrantu „hvězdy“ podle BCG jsou charakterizovány
- vysokým relativním tržním podílem a objemem prodejů pod 10 %
- vysokým relativním tržním podílem a tempem růstu trhu pod 10 %
- nízkým relativním tržním podílem a objemem prodejů nad 10 %
+ vysokým relativním tržním podílem a tempem růstu trhu nad 10 %
Pro BCG matici platí:
- Otazníky mají vysoké tempo růstu a relativně vysoký tržní podíl
- Otazníky mají nízké tempo růstu a nízký tržní podíl
+ Otazníky mají vysoké tempo růstu, ale relativně nízký tržní podíl
- Otazníky mají nízké tempo růstu, ale vysoký tržní podíl
Panelový efekt označuje v marketingovém výzkumu jev, kdy se v rámci focus group prosazuje dominantní respondent. Vypovídací hodnota výzkumu je tím následně snížena.
- ANO
+ NE
Mezi projektivní techniky patří např. test dokončovací nebo test slovní asociace.
+ Ano
- Ne
Focus group znamená v marketingu pracovní tým, který se zaměřuje na výběr správné marketingové strategie.
- Ano
+ Ne
Primární marketingový výzkum se typicky provádí:
- převážně jako tzv. výzkum od stolu.
- před sekundárním výzkumem.
+ následně po sekundárním výzkumu.
- zejména metodami kvalitativního výzkumu.
Mezi výhody nepřímé distribuční cesty patří: (multi)
+ přenechání některých činností a prodejních úkonů distribučním mezičlánkům
- ztráta bezprostřední kontroly nad distribuovaným zbožím
+ využití zkušeností a kontaktů distribučních mezičlánků
- snadné získávání zpětné vazby od spotřebitelů
Tržní zacílení (targeting) spočívá ve vyhodnocení atraktivity jednotlivých segmentů a volbě těch segmentů, na které se firma chce zaměřit
+ Ano
- Ne
Korporační distribuční systém znamená, že dochází ke spojení dvou a vice firem na stejné úrovni distribuční cesty, přičemž jedna firma vlastní firmy ostatní
- ANO
+ NE
Korporační distribuční systém znamená, že dochází ke spojení dvou a vice firem na různých úrovní jedné distribuční cesty, přičemž jedna firma vlastní firmy ostatní
+ Ano
- Ne
Strategie penetrace trhu využívá vysokých zaváděcích cen.
- Ano
+ Ne
Tzv. private label brands označuje značky výrobce.
- Ano
+ Ne
Tisková konference a tisková zpráva jsou nástroji tzv. mobilního marketingu.
- Ano
+ Ne
V případě kvótního výběru rozhoduje o výběru respondenta náhoda.
- Ano
+ Ne
Komunikační mix se skládá z následujících disciplín: (multi)
+ podpora prodeje
+ public relations
+ direkt marketing
+ osobní prodej
Mezi nástroje direct marketingu patří typicky: (multi)
+ katalog
+ mobilní marketing (SMS, MMS)
- osobní prodej
Mezi nástroje direct marketingu patří typicky: (multi)
+ direct mail
+ telemarketing
- public relations
- podpora prodeje
Pro anketu platí:
+ respondenti se do výběrového souboru vybrali sami
Mezi orientace podniku na zahraniční trh podle modelu EPRG patří (multi)
+ polycentrická orientace
+ etnocentrická orientace
+ geocentrická orientace
- democentrická orientace
Hofstede identifikuje následující kulturní dimenze
+ maskulinní X femininní společnosti
+ individualismus X kolektivismus
- omnibusní X femininní
- diferenciace X determinace
nebo
- vysoká X nízká vzdálenost kontaktu
+ maskulinní X femininní společnosti
- asertivní X agresivní společnosti
- slabé X silné vyhýbání se odpovědnosti
Tzv. prodejní koncepce je přístup k trhu založený na "agresivním" prodeji
+ Ano
- Ne
Nejvíce pružným marketingovým nástrojem se jeví cena
+ Ano
- Ne
Unique Selling Proposition označuje:
+ jedinečný užitek spojený s danou značkou, který je dlouhodobě komunikován
Při geografické segmentaci jsou využívána následující kritéria: (multi)
+ regiony
+ státy
+ města
- světadíly
Které položky patří do SWOT analýzy firmy X: (multi)
+ konkurenční aktivita na daném trhu roste
+ poptávka se na daném trhu mění
+ firma X má rozsáhlý sortiment
Distribuční cesty představují v marketingu spojení mezi: (multi)
+ výrobcem a uživatelem
+ dodavatelem a uživatelem
+ dodavatelem a spotřebitelem
Neelastická poptávka: (multi) (?)
+ je typická pro běžné produkty.
- označuje poptávku po produktech, které jsou velmi citlivé na cenu.
+ je typická pro produkty s velkým množstvím stubstitutů.
- je typická pro jedinečné exkluzivní produkty.
Do funkčních charakteristik produktu nepatří (?)
- vzhled, chuť, výkon, náročnost na údržbu
+ vzhled, trvanlivost, použitá technologie, výkon
- výkon, trvanlivost, vzhled, chuť
- trvanlivost, vzhled, chuť, náročnost na údržbu
Podstata globálního positioningu značky spočívá v jednotném názvu značky na všech trzích světa. (??)
- ANO
+ NE
Komunikačním mixem se rozumí: (multi) (??)
+ individuální směs reklamy, osobního prodeje, public relations, podpory prodeje a direct marketingu
+ výběr komunikačních disciplín, které firma používá pro dosažení svých komunikačních cílů
- značková politika produktového portfólia
+ marketingový mix
Maloobchod je firma zabývající se prodejem zboží a služeb spotřebitelům pro jejich osobní potřebu a firmám pro účely dalšího podnikání (??)
+ ANO
- NE
Masový marketing (multi) (???)
- se soustředí na tzv. tržní výklenky
+ znamená nediferencovaný přístup ke všem zákazníkům
- začíná segmentací trhu
+ začíná tržním zacílením
B2B trh označuje: (multi) (???)
- trh jednotlivců a domácností, které nakupují výrobky a služby pro svoji spotřebu.
+ trh, na kterém obchodují spotřebitelé mezi sebou navzájem.
+ trh, na kterém obchodují organizace.
- v podstatě to samé, co spotřební trh.
Stanovení ceny pro vázané výrobky znamená: (multi) (???)
- stanovení cen pro sady produktů.
+ stanovení cen pro doplňkové výrobky.
+ stanovení cen pro výrobky, které je nutné používat společně s hlavním výrobkem.
- stanovení cen pro vedlejší produkty.
Na rozvinutém, silně konkurenčním trhu (multi) (???)
- spotřebitele nejvíce zajímá ve struktuře komplexního výrobku jádro výrobku
+ je do spotřebitelského vnímání komplexního modelu výrobku zahrnuta cena
- konkurenční boj se odehrává na úrovni povrchových vrstev struktury komplexního výrobku
+ spotřebitele nejvíce zajímají ve struktuře komplexního výrobku funkční charakteristiky
Jako co-branding se označuje: (multi) (???)
+ použití značky výrobce na daném produktu.
+ použití licencovaných značek za sjednaný poplatek.
- použití licencovaných značek bez poplatku.
+ použití značky distributora na daném produktu.
Direct marketing je obecně možné charakterizovat následujícím způsobem:
+ usiluje o vyvolání okamžité reakce oslovených jedinců
+ cílí obvykle na menší segmenty
- není součástí komunikačního mixu
+ jde o personalizovanou komunikaci
Mezi typické nástroje podpory prodeje patří:
+ bonusy
+ kupóny
Průběh životního cyklu výrobku:
+ je zákonitý - závisí ale na řadě faktorů, včetně těch, které podnik nemůže ovlivnit
Ansoffova matice zahrnuje mimo jiné např. tzv. strategii vývoje produktu. Ta spočívá v zavedení nového produktu na stávající trhy:
+ NE
Přímý marketing jako kombinace nástrojů distribuce a komunikace může představovat:
+ zásilkový prodej pomocí katalogů
+ telemarketing
+ prodej poštou
+ prodej prostřednictvím internetu
- prodej prostřednictvím maloobchodu
- prodej prostřednictvím velkoobchodu
Který z následujících výroků není pravdivý:
+ vnímaná hodnota zákazníkem je v obecné rovině spodní hranicí pro stanovení ceny
- náklady jsou v obecné rovině spodní hranicí pro stanovení ceny
- vnímaná hodnota zákazníkem je v obecné rovině horní hranicí pro stanovení ceny
- cena je nejpružnějším nástrojem marketingového mixu
Tzv. sociální koncepce marketingu
+ se zakládá na požadavku, aby činnost firem byla v souladu se zájmy zákazníků i s prospěchem celé společnosti.
- směřuje k uspokojování potřeb spotřebitelů, ale za cenu nepříznivých důsledků výroby na životní prostředí.
+ vychází mimo jiné z požadavku, aby dodávané výrobky nebyly zdraví škodlivé, aby byly bezpečné a jejich výroba nevedla k narušování životního prostředí.
- se soustředí na sociálně slabší skupiny obyvatelstva.
Příkladem tzv. USP může být např:
+ nejlepší servis na trhu
+ nejpokročilejší technologie na trhu
+ nejvyšší kvalita na trhu
- jedinečné emoce spojené s danou značkou
Positioning je třetí fází cíleného marketingu:
+ ANO
Metoda CATI vyžaduje osobní kontakt tazatele a respondenta
+ NE
Termín "marketingová krátkozrakost" znamená, že podnik
+ soustřeďuje se příliš na výrobek, bez ohledu na faktickou využitelnost jeho charakteristik
- preferuje současné požadavky spotřebitelů na výrobek před budoucími požadavky
- preferuje širokou cenovou a distribuční dostupnost výrobku
- považuje za cíl maximalizaci zisku v krátkém časovém horizontu
Mezi typicky kolektivistické společnosti podle Hofstedeho patří
+ Čína
- Kanada
- USA
- Austrálie
Tzv. tržní matice zahrnuje
- SWOT analýzu
- marketingové cíle
+ konkurenci
+ externí síly na trhu
Typickými nástroji direct marketingu jsou
- POP komunikace
- tisková zpráva
- eventy
Telemarketing je obvykle považován primárně za nástroj podpory prodeje
+ NE
Základem marketingu je směna hodnot
+ ANO
Mikromarketing označuje
- jeden z přístupů k segmentaci
+ přizpůsobení marketingových nástrojů úzce definovaným segmentům
- použití stejného produktu pro všechny spotřebitele
- marketing postavený na tzv. word-of-mouth
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment